به نام خدا 


اسمبلی سطح بالا   یا  HLA 


نخستین بار در تاریخ ؛ یعنی در اوایل دهه 1980 میلادی  شخصی به نام رندل هاید،   یک پیش پردازنده تحت عنوان HLA یا اسمبلی سطح بالا  را برای Masm  نوشت که خروجی اش ؛ باینری نبود بلکه اسمبلی بود !! 


یعنی یک مترجم  متن به متن یا  اسمبلی به اسمبلی !



بهرحال  ؛ HLA هرگز نمی تواند کد زبان ماشین را تولید کند زیرا خروجی اش کماکان  ، کد  منبع می باشد !!  


بنابراین ؛ HLA  هیچگاه به عنوان زبان اسمبلی یا کامپایلر زبان اسمبلی ؛ پذیرفته نشد و الان مدتی است که متوقف شده است . 


HLA یا اسمبلی سطح بالا ؛ فقط یک مبدل متن به متن است . چیزی شبیه به زبانهای اسکریپت نویسی !! 


 آقای رندل هاید  از اوایل دهه 1980 میلادی شروع به تبلیغ از زبان اسمبلی و نوشتن مستندات  فراوان ؛  نمود .


در ایران ؛ افراد فراوانی  هستند که برای تبلیغ از زبان اسمبلی ؛ HLA  را به کاربرها  معرفی می کنند !  


علاوه بر HLA   کار عجیب بعدی  آقای رندل هاید این بود که کتاب معروف  AOA  یعنی  " هنر اسمبلی "     یا   " هنر برنامه نویسی با اسمبلی "   را نوشت و در سرتاسر وب جهانی  منتشر کرد . 


رندل هاید همانند  رنه تورنویس و توماس گریستار ؛ مدافع و مروج زبان اسمبلی می باشد ولی البته  بیشتر یک مستندنویس است تا طراح اسمبلر ! 


یعنی یک کسی مثل خودم . بله من خودم نیز بیشتر یک مستندنویس و  مروج هستم و هرگز  هیچ کامپایلری را برای زبان اسمبلی  ننوشته ام زیرا سواد کافی ندارم ! 


اما می خواهم یک اسمبلی سطح بالا و جهانی و دستی  را همین الان  به شما  پیشنهاد دهم ! 


اسمبلی سطح بالای دستی وحیدمی : 



If  user.message is WM_CREATE  then


eax  is True


else if 


 user.message is not WM_CREATE  then 


eax  is  False 


end  if 



 

شبیه به همین کد را در HLA  و حتی  در  RosAsm  و Fasm  نیز  می توانید  بنویسید  . کافی است از ماکرو استفاده کنید . 



من  ؛  لغت  then  را خیلی دوست دارم  لذا  زبانهای بیسیک و پاسکال و اسمبلی  و فرترن و الگول  که  از  then  استفاده می کنند را دوست دارم  اما  از زبانهای  سی و سی پلاس پلاس و جاوا و سی شارپ و  سایر زبانهایی که  از  then  استفاده نمی کنند  متنفر  هستم ! 


شما در Fasm و RosAsm  می توانید مستقیم یا غیرمستقیم  ؛ با کمک ماکرو ؛   لغت  Then را به کد برنامه اضافه کنید و البته  لغاتی قابل فهم  از  قبیل  is و is not و as    را نیز می توانید  به کد اسمبلی  ، تزریق نمایید  تا کد  مربوطه  ؛ خوانا و قابل فهم شود و به کامنت نویسی  نیاز  نداشته باشد . 


اسمبلی سطح بالا می تواند رقیب سرسخت و قدرتمندی برای زبانهای سطح بالا محسوب شود و حتی آنها را شکست دهد .


اسمبلی سطح بالا  عملا  به تمام دروغ ها و افسانه هایی که از سال 1953 میلادی تا  امروز  یعنی سال 2024  میلادی علیه زبان اسمبلی ؛   نوشته و نشر شده اند  پایان می دهد .



دشمنان زبان اسمبلی  با  مشاهده ی اسمبلی سطح بالا ؛  متعجب و شگفت زده خواهند شد !! 


با کمک اسمبلی سطح بالا  به جنگ زبانهای سطح بالا بروید و زبانهای سطح بالا را نابود کنید . 



سربازان من !!   پیروزی از آن ماست . 


به دشمن حمله کنید و او را به جهنم واصل کنید 



به امید شکست کامل تمام زبانهای سطح بالا خصوصا  زبانهای سی و سی پلاس پلاس و  جاوا و  سی شارپ و پایتون  و  پیروزی قطعی و نهایی زبان اسمبلی در سرتاسر جهان . انشاا...




وحید محمدی . مروج زبانهای ماشین و اسمبلی